De mentor heeft twee keer per jaar een POP-gesprek. Het Persoonlijk Ontwikkel Plan-gesprek gaat over de ontwikkeling van de leerling. De eigen verantwoordelijkheid van de leerling is daarbij belangrijk. Natuurlijk wordt dit gesprek voorbereid in de mentorles. Meer over wat de mentor doet, lees je in onze schoolgids (pdf).

Pesten 

Gepest worden is nooit leuk. In de mentorlessen wordt daarom aandacht besteed aan het vormen van een fijne klas. We bezoeken ook een toneelvoorstelling over pesten en naar aanleiding daarvan maken we goede afspraken met elkaar over hoe we met elkaar omgaan.

Zo proberen we pesten zoveel mogelijk te voorkomen. Mocht het toch voorkomen dat iemand wordt gepest, dan pakken we dit zo snel mogelijk aan. Hiervoor gebruiken we het ons pespreventiebeleidsplan (pdf). We betrekken ouders ook bij de aanpak van pestgedrag.

In de mentorlessen van klas 1 en 2 gebruiken we de methode GRIPP (Groepsvorming, Identiteit en PestPreventie) die is ontwikkeld door de Rijksuniversiteit Groningen.

Leerling en mentor op het Kamerlingh Onnes.

Alle leerlingen stappen met al hun eigenheid voor het eerst de middelbare school binnen. Een prettige, veilige (leer)omgeving is voor leerlingen daarbij essentieel om zich goed te kunnen ontwikkelen; het is de basis. In de puberteit zijn ze volop in ontwikkeling, zowel lichamelijk als geestelijk. Ze zitten vol vragen over wie zij zelf zijn en hoe ze er het beste bij kunnen horen. Daarbij krijgen ze te maken met normen en oordelen over zichzelf en die van anderen.

Al deze leerlingen komen bij elkaar in één klas, en vormen samen een groep. GRIPP ondersteunt de mentoren in het positief beïnvloeden van deze groepsvorming en het effectief tegengaan van pesten. Op deze manier kunnen de mentoren alle leerlingen ondersteunen richting een fijne schooltijd.

Wat wil je later doen?

Loopbaanoriëntatie en -begeleiding (LOB) loopt als een rode draad door de schoolcarrière van onze leerlingen. Het draait om drie vragen:

  • Wie ben ik?
  • Wat wil ik?
  • Wat kan ik?

Onze leerlingen ontdekken hun talenten en wat ze daarmee kunnen. Natuurlijk doen we dit samen met mbo, hbo en universiteit. Ook maken we gebruik van het digitale programma Droomloopbaan.

Extra hulp en ondersteuning

Leerlingen die wat extra hulp kunnen gebruiken kunnen gebruikmaken van onze speciale Taal- en Rekenateliers. De docenten Nederlands, Engels en wiskunde geven aan als zij denken dat het nodig is. Leerlingen met dyslexie of dyscalculie krijgen extra begeleiding vanuit ons ondersteuningsteam.

Dit team is er ook voor andere leerlingen die hulp nodig hebben, bijvoorbeeld als het even niet goed gaat. Het ondersteuningsteam overlegt dan wat er nodig is en wat de school daarvoor kan doen.

Het ondersteuningsteam is er bijvoorbeeld voor leerlingen die faalangst hebben of waarvan een dierbare is overleden. Aan het begin van elk schooljaar gaat het team de klassen rond om uit te leggen wat ze doen. Er is ook een wekelijks inloopspreekuur. Kijk voor meer informatie in de schoolgids (pdf).